OBS: Der er kun adgang til vores synshal, hvis du bærer mundbind.

Læs hvordan vi begrænser smittespredning af coronavirus i vores synshal her

Hvad er et bilsyn?

Bilsyn er en kontrol af, hvorvidt et køretøj lever op til de gældende regler for godkendelse og syn af køretøjer. Synet er lovpligtigt og skal foretages regelmæssigt. Søg efter synsrapporter

En almindelig personbil skal til periodisk syn fire år efter, at den er blevet indregistreret første gang og herefter hvert 2. år (periodisk syn). Du kan læse mere om køretøjstyper og synsdatoer under Indkaldelse til syn.

Færdselsstyrelsen sender indkaldelsen til det periodiske syn digitalt – via e-Boks. Du vil modtage indkaldelsen 8 uger inden, dit køretøj skal være synet. Læs mere under Digital synsindkaldelse.

Hvis du ikke får dit køretøj synet og godkendt eller afmeldt inden de lovpligtige frister, kan du få op til to bødeforlæg på hver af 2.000 kr. Læs mere her.

Hvad tjekker vi ved et bilsyn?

Ved syn af dit køretøj foretager vi en kontrol af, om køretøjet er i god stand i henhold til de tekniske regler. Køretøjet bliver kontrolleret for fejl, der kan påvirke vores fælles miljø og sikkerhed på vejene. Herunder kan du læse flere detaljer.

Mulige udfald af bilsyn

Pga. nye EU-regler for bilsyn som trådte i kraft sidste år, er der nu flere punkter, som kategoriseres som “væsentlige fejl” og skal kontrolleres ved et omsyn. Eksempelvis kan det nævnes dæk for personbiler under 1.6 mm mønsterdybde, hvis udstødningsrøret er utæt, og forkert indstillede forlygter.
Herunder kan du læse om de fire synsresultater, din bil kan få.

Hvis du vil klage

Når du syner din bil hos os, og er utilfreds med afgørelsen, har du mulighed for at klage til Færdselsstyrelsen. Vær dog opmærksom på, at udførte reparationer på din bil kan besværliggøre styrelsens behandling af sagen. Du skal sende din klage til info@fstyr.dk senest 4 uger efter bilsyn. Du skal bruge klageblanketten ‘Klager over syn og omsyn‘. Hvis du har andre spørgsmål omkring klager, kan du kontakte os her.

Bestil din bilsyn i dag

Reservere nu og sikre den tid, der passer bedst til dig. Har du spørgsmål omkring bilsyn, kan du altid ringe og få dem besvaret.

Bestil tid

Ofte stillet spørgsmål

Hvis du ikke får synet dit køretøj inden for synsfristen, overtræder du loven om godkendelse og syn af køretøjer, og vil derfor modtage et bødeforlæg på 2000 kr. Læs mere om dette under Bødeforlæg.

Det er ikke muligt at få udsat synsfristen, når fristen er overskredet. Herudover kan fristen kun udsættes i helt særlige tilfælde, som f.eks. hvis du kan dokumentere, at dit køretøj er blevet stjålet. Læs mere under Spørgsmål og svar.

Hvis du har solgt dit køretøj, men alligevel har modtaget en indkaldelse til syn fra Færdselsstyrelsen, er det fordi du stadig står registreret som bruger i Køretøjsregistret. Læs mere under afmelding af køretøjer.

Hvis du ikke ønsker at få synet dit køretøj, skal du i stedet afmelde det i Køretøjsregistret. Det gør du ved at aflevere dine nummerplader hos os eller hos et af SKATs motorcentre. Du kan læse mere om dette på SKATs hjemmeside.

Hvis din bil endnu ikke er 4 år gammel og alligevel er indkaldt til syn, kan det være en fejl. Her kan du læse om de forskellige årsager til det.

Vi anbefaler dig at afmelde bilen hos os, når bilen står ubrugt. Når bilen er afmeldt, behøver den ikke at blive synet, før bilen igen skal have nye nummerplader på. For at køre bilen til syn, skal du leje prøvenummerplader hos os. Efter syn kan du igen få nummerplader til bilen.

Afmeldt: Modtager du en indkaldelse til periodisk syn, selvom bilen skulle være afmeldt, anbefaler vi dig, at kontakte os for at sikre dig, at bilen er afmeldt korrekt.

Solgt: Modtager du en indkaldelse på en bil, du har solgt, er det fordi bilen stadig er registreret i dit navn. En ny ejer har 3 uger til at omregistrere eller afmelde bilen. Er bilen fortsat registreret i dit navn, anbefaler vi sig, at kontakte os for yderligere vejledning.